Saya Atira merupakan Shaklee Independent Distributor di Nilai, Putrajaya & Cyberjaya. Penghantaran adalah ke Seluruh Malaysia. Kami Menyediakan Kehidupan Yang Lebih Sihat Untuk Semua Dan Kehidupan Yang Lebih Baik Untuk Sesiapa.

Monday, October 13, 2014

Petua Banyakkan Susu Selepas Bersalin

Bertemu kembali kita di hari Isnin, permulaan minggu baru. Kali nie nak berkongsi cerita tentang dunia penyusuan susu ibu. Setiap ibu yang melahirkan anak pasti mahu menyusukan anak mereka. Pengalaman saya melahirkan anak yang kedua, selepas saya masuk bilik jer terus nurse di situ menyerahkan baby pada saya untuk breastfeed. Pada mulanyer, mereka bertanya samada pernah menyusukan anak atau tidak. Jawapannya mestilah pernah kan. Kata pun anak no. 2. Disebabkan saya dah tahu cara-cara menyusukan anak jadi mereka terus tinggalkan baby pada saya untuk disusukan. Jika tak tahu mereka akan tolong ajarkan. Lepas dah susukan anak, saya pun serahkan kembali baby pada mereka untuk dijaga di nursery. Lupa plak, pengalaman ini di hospital swasta, tapi kalau di hospital kerajaan saya tak ader pengalaman lagi camner pula prosedurnyer.

Alhamdulillah, saya tak punya banyak masalah untuk menyusukan anak kerana semakin hari susu semakin bertambah dan anak saya hanya direct feed. Tapi cuak gak biler anak dok direct feed nie. Masa pertama kali pump untuk wat stok untuk bekalan ketika saya bekerja, masa itu sekali pump hanya dapat 2oz. Uish..camner nie. Berkat sokongan dari rakan2 dia group penyusuan susu ibu saya dapat mengatasi perasaan gelabah masa tu. iyerla, masa tu tinggal lagi 2 minggu jer lagi nak kerja.

Sekarang nie, adik saya pula yang baru melahirkan anak merungut dan meluahkan perasaan bimbang sebab susu tak banyak untuk baby dia. Petua Pertama untuk banyakkan susu selepas berpantang adalah kita perlu faham mengenai keperluan perut bayi ketika dilahirkan. boleh rujuk gambar di bawah yer.



Jadi tak perlu khuatir andai susu tak banyak dipermulaan penyusuan susu ibu. Biler kita tidak khuatir maka otak kita akan relax dan tidak stress. Tahukan anda apabila anda stress ia turut menghalang penghasilan susu.

Petua Kedua : Belajar Ilmu Penyusuan Sebelum Bersalin.
Kebanyakkan ibu-ibu tidak belajar tentang ilmu penyusuan susu ibu nie terlebih dahulu sebelum bersalin termasuklah saya. Kita harus faham yang baby kerap menangis bukanlah disebabkan baby lapar tetapi ia adalah kerana baby tak selesa. Sebab ye lah, dah 9 bulan duduk selesa terperap dalam rahim kita, tiba-tiba hari ni dikeluarkan dari rahim.

Dunia baru terasa sejuk, mak tak bersama setiap saat macam biasa. Sikit-sikit mak pergi toilet lah, makan lah tinggalkan baby, rasa-rasa, kalau kita jadi baby pun, kita takut, kan?

Bila baby takut, apa dia mampu buat hanyalah menangis. Jadi, ibu pun kena banyak bersabar dan pujuk baby.

Petua Ketiga : Demand vs Supply
Konsep yang perlu ibu-ibu titik beratkan adalah konsep demand vs supply. Amalkan mengepam susu setiap 2jam sekali untuk memastikan demand sentiasa berterusan. Anda boleh boleh memerah menggunakan pum atau pun tangan. Tetapi kebiasaannya ibu baru bersalin ni, perah guna tangan lebih menunjukkan hasil berbanding pam.

Perah ya walaupun hanya keluar angin. Pastikan anda konsisten paling kurang 2 jam sekali. Insya-Allah dalam seminggu tu, banyak lah susu.

Petua Keempat: Supplement Penyusuan
Perbezaan yang sangat ketara dapat saya rasaai antara saya mengamalkan upplemen ketika menyusukan anak dan tidak. Pada mulanyer sebelum mengamalkan supplemen badan saya mudah berasa penat dan letih serta adakalanya penghasilan susu adalah sedikit disebabkan faktor stress. Namun selepas saya mengamalkan supplemen saya tidak lagi menghadapi situasi ini malah saya bersyukur dapat melengkapkan tempoh penyusuan susu ibu selama 2thn. Alhamdulillah.

Susu hanya boleh dihasilkan dengan sempurna jika badan ibu sihat dan bertenaga. oleh itu saya sarankan ibu-ibu yangmenyusukan anak untuk mengamalkan supplemen-supplemen ini:

  1. Vitalea - Untuk memastikan Ibu cukup nutrisi dan zat dalam badan. 
  2. ESP - Membekalkan tenaga untuk Ibu kekal bertenaga dan dapat kerap perah atau pam tanpa alasan.
  3. Vitamin C - Untuk mengelakkan Kelenjar susu tidak terluka dan maintain kukuh dan kuat.
  4. B-Complex - Memastikan Ibu ceria sentiasa walau badai melanda. Maksudnya ibu tak moody sebab mood yang tak elok menghasilkan hormon yang menghalang penghasilan susu 
  5. Osteamtrix - Memandangkan komponen susu yang utama seperti kalsium perlu cukup dalam tubuh ibu jadi pengambilan ostematrix dapat membantu menyelesaikan masalah ini.

Tambahan: Alfalfa sebagai perangsang susu yang membantu untuk refill breast yang telah dikosongkan setiap 1-2 jam sekali

Nota: Ingin mendapatkan konsultasi percuma...Anda boleh terus berhubung dengan saya. Anda juga boleh membuat pembelian terus secara online dengan menggunakan link di bawah atau pembelian boleh dibuat melalui saya. Penghantaran adalah ke seluruh Malaysia. 

**These Statement Have Not Been Evaluated by The Food and Drug Administration. These Product are Not Intended to Diagnose, Treat, Cure or Prevent Any Disease** 

♥ Pesanan | Pertanyaan ♥ 
♥ Atira ♥ 
♥ Shaklee Independent Distributor [ ID No : 859157] ♥ 
♥ Contact No | WhatsApp :+(6)010-2310059 ♥ 
COD untuk area Nilai, Salak Tinggi,Putrajaya, Cyberjaya,Dengkil & Equine Park

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...