Saya Atira merupakan Shaklee Independent Distributor di Nilai, Putrajaya & Cyberjaya. Penghantaran adalah ke Seluruh Malaysia. Kami Menyediakan Kehidupan Yang Lebih Sihat Untuk Semua Dan Kehidupan Yang Lebih Baik Untuk Sesiapa.

Wednesday, December 17, 2014

Psyllium Husk - Senjata Rahsia Untuk Orang Nak Kurus??

Hari ini saya nak cerita skit tentang Psyllium Husk nie. Saya mengenali produk ini ketika di usia awal 20-an. Bagaimana saya mula mengenalinya. Sangat mudah. Masa tu saya mengalami masalah berat badan. Keinginan untuk menurunkan berat tu ader tapi kekangannya adalah saya seorang Pelajar. Jadinya masalah duit ler. Takkan nk harapkan duit pinjaman pelajaran pula untuk beli produk-produk yang mahal kan.

Satu hari saya jalan-jalan, pusing-pusing (aktiviti budak U biler ujung minggu kan) kat Kompleks Bukit Jambul...Siapa tahu kat mana Kompleks Bukit Jambul nie. Anda boleh bagi jawapan di ruangan comment yer. sekurang-kurangnya anda dapat membantu sahabat-sahabat yang tidak tahu dimana Kompleks Bukit Jambul ini.

Aik...dh melalut pula. Sambung blk cerita Psyllium Husk nie. Nak dijadikan cerita saya masuk di satu farmasi nie. dok belek-belek produk pelansingan yang mahal-mahal tu. Sekali pharmacist kat situ datang attend saya. Dia tanya, saya berminat nak turunkan berat ker. saya pun dgn pantas mengangguk-angguk tanda setuju.hihihi...Terus dia kuarkan alat penimbang dia. dah sudah...nk perangkap aku soh beli produk dia la nie. takper2, layankan dulu amoi nie. Lepas dia amik berat saya(jumlah kg dirahsiakan.hihihi...) maka sasarnnya untuk saya menurunkan berat sebanyak 5kg. Ok...sudah tertanya-tanya...aper produk la dia nak bagi kat saya nie.

Sekali dia suggestkan saya untuk psyllium Husk nie. Dah saya kata dah. mesti dia nak promote produk dia nie. Amoi nie tak tahu ker yang aku nie Student. Mana mampu nk beli mahal-mahal nie. Iklan jap...tunjuk gambar dulu bagi yang xder gambaran camner rupa psyllium husk nie..


Kantoi...Hampeh...Dah terjerat kena beli produk nie nampak gayanya. Sekali bila tengok harganya...Alamak, sangat murah dan menepati bajet saya sebagai Student. Tapi otak masa tu dh mula ler negatif. Benda murah nie selalunya tak berkualiti. Hambek, terus negatif tu. Tapi amoi tu berjaya pujuk saya untuk beli psyllium husk. maka saya pun beli la. tapi harga dah tak ingat baper rm masa tu.

Balik hostel saya amalkan minum psllium husk ini mengikut saranan amoi farmasi tu. Ternyata ia sangat tak rasa aper2.hihihi..jadi saya bancuh dengan milo. memang saya dapat trunkan sebanyak 5kg dengan bantuan psyllium husk dan juga bantuan gym di U masa tu.

Jom saya selitkan sedikit sebanyak info berkaitan psyllium husk yang perlu anda ketahui sebelum anda memulakan pengambilannya. Di harapkan maklumat-maklumat ini dapat membantu anda.

Fakta Mengenai Psyllium Husk
Psyllium Husk merupakan bahan utama unique Fiber yang kaya akan serat penyerap air / gelatin. Psyllium Husk mempunyai fungsi untuk membersihkan usus serta menjaga penyerapan kadar air pada kotoran anda. Unique Fiber dapat mengatasi sulit buang air besar dan juga dapat mengeluarkan semua sisa kotoran dalam tubuh yang tidak terurai. 

Sisa kotoran yang menumpuk dapat mengganggu fungsi usus yang dapat mengakibatkan sakit kepala, perut kembung dll. Maka sangat penting bagi kita pengaturan sistem dalam tubuh agar tubuh tetap sehat. Banyak orang yang mempunyai masalah pada usus dan pencernaannya, seperti : sembelit, perut kembung, diare, sakit perut dll. Rasa sakit tersebut biasanya diakibatkan dari makanan yang di konsumsi sehingga mereka mengalami kekurangan nutrisi. Hal itulah yang berpengaruh pada kesehatan usus yang kemudian mempengaruhi kesehatan liver, empedu, hati dan organ tubuh lainya. 

Usus merupakan sistem pembuangan tubuh manusia. Sisa makanan (sampah) yang tidak dapat dicerna secara efektif didalam tubuh dapat menyebabkan racun yang akan merusak oksigen dalam sel yang akan mengakibatkan terjadinya berbagai penyakit seperti : tumor, wasir dan kangker usus. Mengkonsumsi Unique Fiber menjadi solusi yang paling tepat untuk mengatasi itu semua. Pandangan umum mengtakan bahwa mengkonsumsi makanan tanpa bahan kimia adalah gaya hidup alami yang terbaik. Jika anda mengkonsumsi suplemen yang tepat dapat dipastikan anda tidak akan kekurangan nutrisi serta dapat meningkatkan kesehatan tubuh anda dalam jangka waktu yang lama.

Kandungan Psyllium Husk
SETIAP 100 gram psyllium mengandung 71 gram serat larut sementara oat dalam jumlah yang sama hanya mengandung 5 gram serat larut. Serat merupakan unsur penting bagi kesihatan. Serat membantu melancarkan pembuangan dan menjaga kebersihan dan kesihatan kolon. Kolon yang sihat merupakan salah satu kunci pertahaan melawan serangan patogen yang masuk ke dalam tubuh.

Psyllium biasanya diolah dengan cara dikeringkan, dihaluskan dan dijual dalam bentuk tepung, kapsul atau tablet kunyah.

Cara Kerja Psyllium Husk
Jika dicampur dengan air, sekam berserat dari biji psyllium akan membentuk gumpalan menyerupai gel yang menyerap kelebihan cairan dari usus halus dan menghasilkan najis yang lebih besar dan halus. Cara ini dapat membantu mengatasi sembelit kerana membuat najis bergerak lebih cepat. Anda  boleh mengatasi masalah sembelit dengan makan 7.5 gram sekam psyllium, 1 atau 2 kali sehari. Anda boleh minum dengan susu, jus atau air.

Manfaat dan Khasiat Psyllium Husk
  1. Mengatasi Konstipasi atau melacarkan BAB (Buang Air Besar)
  2. Serat larutnya akan mengikat air pada feses (kotoran), sehingga feses akan menjadi lunak dan mudah dikeluarkan.
  3. Membantu Menurunkan Berat Badan.
  4. Serat larutnya menghambat kerja enzim amylase sehingga menghambat penyerapan karbohidrat dan memberi sensasi rasa kenyang (menekan rasa lapar) di saluran pencernaan. Selain itu dapat mempercepat pengeluaran sisa makanan yang dimakan.
  5. Membantu Menurunkan kolesterol jahat sehingga mencegah penyakit stroke.
  6. Serat larutnya dapat menurunkan kolestrol jahat dalam darah dengan cara mengikat asam empedu dan mengeluarkannya bersama kotoran.
  7. Mengurangi gangguan hemoroid.
  8. Serat larutnya dapat mengatasi gangguan hemoroid yang disebabkan kostipasi kronik.

11 comments:

  1. info yg baik...psyllium husk sangat sesuai utk pembersihan usus secara natural dan organic..www.fansherb.com

    ReplyDelete
  2. info yg baik...psyllium husk sangat sesuai utk pembersihan usus secara natural dan organic..www.fansherb.com

    ReplyDelete
  3. Wanita hamil blh minum tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Phylium ni bahan organik... So xde harm bila da preggy pn...dy just serat... Baik utk yg sush buang air besar...

      Delete
  4. salam. boleh tahu tak kat mana boleh dapatkan psylium husk ni?

    ReplyDelete
  5. Kami ada mengeluarkan produk yang mengandungi psyllium husk dan campuran herba yang lain lagi

    ReplyDelete
  6. Untuk yang ada cyst boleh minum ke psyllium husk...ada effect tak dengan cyst?psyllium husk ada bahan gelatin ke?

    ReplyDelete
  7. Bukit jambul penang, ex student usm ke sis?😄

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...