Saya Atira merupakan Shaklee Independent Distributor di Nilai, Putrajaya & Cyberjaya. Penghantaran adalah ke Seluruh Malaysia. Kami Menyediakan Kehidupan Yang Lebih Sihat Untuk Semua Dan Kehidupan Yang Lebih Baik Untuk Sesiapa.

Monday, December 1, 2014

Supplemen Untuk Cantik atau Sihat

Alhamdulillah...bertemu kembali kita di entry pertama di bulan Disember 2014. Rasanya sudah terlalu berehat dalam memberi info-info berkaitan kesihatan dan Shaklee pada anda semua. Rasa-rasa seperti hari ini nak buat sedikit ulangkaji. Aik...blog kesihatan pun ader ulangkaji. Tak salahkan kalau kita buat ulangkaji sedikit sebab biasanya kita sedikit mudah lupa. kurang pengambilan Lecithin.hihihi...


Soalan 1
Apa Itu Supplemen?
Siapa dapat jawab soalan ini. Cuba tanya diri memasing apa itu supplemen. Apa jawapan anda. Mesti ramai yang jawab Makanan Tambahan. Betul tak??? Jom saya bagi jawapan kepada soalan di atas.

Jawapan : Supplemen merupakan satu tambahan pemakanan, juga dikenali sebagai makanan tambahan atau makanan tambahan pemakanan, adalah persediaan bertujuan untuk menambah diet dan menyediakan nutrien seperti vitamin, mineral, serat, asid lemak, atau asid amino, yang boleh hilang atau tidak boleh digunakan pada kuantiti yang mencukupi dalam diet seseorang. Sesetengah negara mendefinisikan makanan tambahan sebagai makanan, manakala di lain-lain mereka adalah ditakrifkan sebagai ubat-ubatan atau produk kesihatan semula jadi. 

Soalan 2
Apakah Kepentingan Suplemen Pada Diri Kita?

Jawapan:
1. Memulih dan memelihara kesihatan

  • gaya hidup rakyat yang kurang bergerak dan pemakanan yang tidak seimbang menyebabkan mereka mudah mengalami penyakit yang menjejaskan kehidupan. Makanan tambahan juga dikenali sebagai “makanan berfungsi” yang mengandungi makanan lengkap pada asasnya seperti protein, enzim, organic, glukos, dan hormone. Unsur-unsur ini dapat memulihkan kesihatan dan mengembalikan kecergasan.

2. Menyingkirkan toksik dlm bdn

  • kerosakan tisu-tisu badan dapat dikurangkan dengan pengambilan suplemen yang mampu menyahtoksik. Toksik dalam badan amat berbahaya kerana mampu menjejaskan daya penyerapan dalam sel badan.

3. Menguruskan badan dan memperoleh tubuh yang cantik

  • Pengambilan chitosan dapat membantu mereka yang menglami masalah berat badan dan mengurangkan lemak dalam badan

4. Meningkatkan tenaga

  • pengambilan protein soya dan multivitamin mampu meningkatkan tenaga.

5. Meningkatkan kemampuan kadar pemyembuhan penyakit

Soalan 3
Masalah Yang Anda Hadapi Ketika Mengamalkan Pengambilan Suplemen?

Jawapan:
1. Harga yg mahal

  • pengguna suplemen terpaksa berbelanja besar untuk membeli pelbagai jenis suplemen yang sesuai. Namun anda harus ingat perbelanjaan yang besar ini adalah berbaloi dengan hasil yang akan anda dapat daripada pengambilan supplemen.Sebagai contoh : Sustained released Vitamin C Shaklee berharga RM92. Namun sebotol Sustained Released Vitamin C ini adalah untuk kegunaan selama 6 bulan. Jadinya sebulan hanya RM15.30 yang perlu anda belanjakan untuk mendapatkan vitamin yang semulajadi, halal dan selamat.

2. Tidak dapat menggantikan zat-zat yg terdapat dalam hidangan

  • Makanan tambahan hanya mengandungi vitamin dan mineral tertentu berbanding dengan makanan asli yang mengandungi fiber, zat-zat mineral dan komponen-kompenan lain yang tidak diketahui fungsinya. Oleh itu, selalu saya tekankan apabila anda mengamalkan supplement ini bukan bermakna anda tidak perlu makan makanan yang seimbang dan sihat. Supplemen hanyalah pelengkap kepada keperluan tubuh.

3. Tidak dpt mengelak drpd penyakit tertentu

  • Walaupun pengambilan suplemen itu baik, namun individu tersebut tidak dapat mengelak daripada menghidapi penyakit diabetes, jantung, dan sebagainya. Namun ini membantu untuk menghindarkan penyakit-penyakit ini daripada bertambah teruk.

6. Pembaziran

  • Vitamin C yg berlebihan akan dibuang melalui proses pembuangan air. haaaa...jangan tak tahu yer yang Sustained released Vitamin C dicipta dengan perlepasan secara berperingkat. Jadi tiadala istilah pembaziran daripada pengambilan Vitamin C Shaklee.
Soalan 4

Siapakah golongan yang mermerlukan  Suplemen

Jawapan:
1. wanita hamil

  • bayi dalam kandungan amat memerlukan nutrient seperti kalsium, zat besi, dan protein tambahan untuk perkembangan yang sihat. Wanita hamil digalakkan utk mengambil asid folik sebanyak 400 mcg sehari untuk menjamin tumbesaran fetus yang seimbang. Ibu mengandung memerlukan ferum untuk membantu pembentukan sistem saraf pusat fetus. Alahan yg sering dialami oleh ibu-ibu mengandung menyebabkan muntah-muntah dan selera makan yang berkurangan. Pengambilan suplemen dapat meminimukan risiko kekurangan nutrien.

2. Ahli sukan/ atlet

  • Atlet sering kehilang glukosa. Oleh itu, suplemen diperlukan untuk menampung glukosa yang telah hilang. Suplemen juga memulihkan tenaga dengan cepat dan atlet perlu cepat pulih daripada keletihan semasa menyertai sesuatu pertandingan. Supplement juga mampu utk mengekalkan kekuatan atlet pada tahap maksimum.

3. Golongan pesakit/ kanak-kanak

  • kanak-kanak memerlukan suplemen untuk membantu tumbesaran yang sihat dan dapat merangsang perkembangan otak yang cerdas. Pengambilan minyak ikan, garam mineral, vitamin C, dan kalsium adalah penting. Terdapat juga pesakit yang terpaksa bergantung pada suplemen tertentu untuk terus sihat atau bertahan daripada komplikasi penyakit tertentu.

4. Golongan tua


  • Warga tua sering mengalami masalah osteoporosis, iaitu penyakit tulang rapuh. Suplemen seperti kalsium diperlukan untuk mengatasi masalah ini. Wanita yg mengalami menopause perlu mengambil hormone progesterone untuk mengimbangi ketidakstabilan hormon dalam badan. Golongan warga tua yg mengalami kekurangan zat, garam mineral, kalsium, dan sebagainya juga digalakkan untuk mengambil suplemen.
Rasanya cukup setakat ini sahaja sesi ulangkaji kita pada hari ini.hihihi... semoga ilmu-ilmu yang dikongsikan pada hari ini dapat membantu anda mengenali supplemen dengan lebih dekat.

Nota: Ingin mendapatkan konsultasi percuma...Anda boleh terus berhubung dengan saya. Anda juga boleh membuat pembelian terus secara online dengan menggunakan link di bawah atau pembelian boleh dibuat melalui saya. Penghantaran adalah ke seluruh Malaysia. 



**These Statement Have Not Been Evaluated by The Food and Drug Administration. These Product are Not Intended to Diagnose, Treat, Cure or Prevent Any Disease** 

♥ Pesanan | Pertanyaan ♥ 
♥ Atira ♥ 
♥ Shaklee Independent Distributor [ ID No : 859157] ♥ 
♥ Contact No | WhatsApp :+(6)010-2310059 ♥ 
COD untuk area Nilai, Salak Tinggi,Putrajaya, Cyberjaya,Dengkil & Equine Park

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...