Saya Atira merupakan Shaklee Independent Distributor di Nilai, Putrajaya & Cyberjaya. Penghantaran adalah ke Seluruh Malaysia. Kami Menyediakan Kehidupan Yang Lebih Sihat Untuk Semua Dan Kehidupan Yang Lebih Baik Untuk Sesiapa.

Thursday, December 26, 2013

Prolonged Jaundice

**These Statement Have Not Been Evaluated by The Food and Drug Administration. These Product are Not Intended to Diagnose, Treat, Cure or Prevent Any Disease**

Prolonged Jaundice didefinisikan sebagai demam kuning yang berlaku kepada bayi untuk tempoh yang melebihi 14hari selepas kelahiran.


Anak saya sendiri pernah mengalami Prolonged Jaundice di mana anak saya mengalami jaundice atau demam kuning yang lama iaitu sehingga usianya sebulan. Jaundice itu juga mengakibatkan seluruh badannya rashes. Memang sebagai ibu saya sangat risau tentang kuning ini tapi selepas usianya 1 bulan kuning itu pun hilang. Alhamdulillah.

Punca-punca utama prolonged jaundice adalah:
  1. Masalah hati - biliary atresia, neonatal hepatitis, choledochal cyst.
  2. Masalah jangkitan saluran kencing
  3. Jangkitan semasa dalam kandungan (TORCHES)
  4. Masalah metabolic (galactosemia)
  5. Sindrom-sindrom tertentu yang berkaitan dengan masalah hati.
  6. Masalah kelenjar tiroid

Dalam banyak keadaan semua bayi yang mengalami prolonged jaundice akan disiasat berdasarkan clinical sispicion berdasarkan berat lahir dan perkembangan bayi tersebut.

Setelah semua siasatan melalui ujian darah dan air kencing adalah normal maka diagnosis utama adalah breast milk jaundice dan tiada rawatan yang diperlukan kerana ia akan hilang sehingga umur bayi 2 bulan.

Ada pun begitu tanda yang merbahaya adalah sekiranya najis bayi berwarna pucat kuning atau pun warna air kencing gelap seperti teh pekat kerana itu mungkin masalah hati tersumbat. Selain itu tiada tanda yang sepatutnya merisaukan.

Saya berpendapat tiada keperluan untuk berhenti dari susu ibu walaupun mungkin ada doktor yang mensarankan begitu. Saya juga sarankan ibu-ibu yang mengalami situasi ini boleh mengamalkan pemakanan yang sihat dan mengelakkan pengambilan jamu atatu ubat-ubatan traditional untuk mengelakkan jaundice anak menjadi lebih teruk. Jalan yang terbaik adalah dengan pengambilan supplemen yang dapat membantu memberi nutrien yang secukupnya untuk ibu-ibu dan bayi yang disusukan.

♥ Pesanan | Pertanyaan ♥ 
♥ Atira ♥ 
♥ Shaklee Independent Distributor [ ID No : 859157] ♥ 
♥ Contact No | WhatsApp :010-2310059 ♥ 
COD untuk area Nilai, Salak Tinggi,Putrajaya, Cyberjaya, Equine & Bangi

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...