Saya Atira merupakan Shaklee Independent Distributor di Nilai, Putrajaya & Cyberjaya. Penghantaran adalah ke Seluruh Malaysia. Kami Menyediakan Kehidupan Yang Lebih Sihat Untuk Semua Dan Kehidupan Yang Lebih Baik Untuk Sesiapa.

Wednesday, January 8, 2014

Apakah Penyakit Pneumokokal

**These Statement Have Not Been Evaluated by The Food and Drug Administration. These Product are Not Intended to Diagnose, Treat, Cure or Prevent Any Disease** 

Apakah Penyakit Pneumokokal?
Pneumokokal adalah disebabkan oleh sejenis kuman bakteria pneumokokus. Bakteria ini mudah dijangkiti di udara. Penyakit ini biasanya menyebabkan jangkitan pada tekak dan telinga. Ia boleh menyebabkan jangkitan yang lebih serius seperti jangkitan paru-paru dan radang selaput otak.

Ia biasanya ditemui di dalam pernafasan kanak-kanak dan disebabkan melalui batuk dan bersin. Kanak-kanak di bawah umur 5tahun biasanya mempunyai sistem imunisasi yang rendah. Terdapat banyak jenis pneumokokus dan ia boleh menyebabkan penyakit pneumokokal yang serius dan sedang bersifat kebal antibiotik.

Pneumokokal juga dikenali sebagai meningitis bakteria. Ia merupakan penyakit yang serius dan teruk apatah lagi apabila komplikasi juga berlaku dengan cepat dan boleh menjadikannya lebih berbahaya. Pneumokokal boleh mengakibatkan maut dalam 10 ke 20 peratus kes dan boleh menyebabkan ketidakupayaan yang serius seperti pekak atau kerosakan otak. Jadi rawatan segera adalah penting.

Apakah yang menyebabkan jangkitan Pneumokokal
Kuman penyebab penyakit ini ialah Streptococal Pneumoniae atau Pneumokokus yang terdapat dalam lapisan hidung dan tekak orang yang sihat(pembawa kuman). Kuman ini boleh merebak melalui batuk dan orang yang berada dipersekitaran secara langsung.

Apakah simptom penyakit Pneumokokal
Dalam banyak kes, ia seakan-akan influenza iaitu terdiri daripada suhu badan yang tinggi atau demam, sakit kepala yang teruk, loya dan muntah, tidak suka pada cahaya serta leher yang tegang. Tidak semua simptom boleh diramalkan. Sesetengah bayi akan menjadi lesu dan tidak bermaya sementara bayi lain akan menjadi kejang disertai dengan pergerakan tersentak-sentak.

Apakah vaksin yang ada dan bagaiman ia diberikan
Vaksin terdahulu ialah pneumococcal polysaccharide vaccine (PPV) yang mengandungi 23 antigen pada lapisan yangtelah ditulenkan. Vaksin yang terbaru ialah Pneumococcal Conjugate Vaccine (PCV) yang telah diubahsuai dengan menggabungkan 7 lapisan kapsul polisakarida yang telah ditulenkan dan setiap satunya digabungkan dengan toksin difteria yang telah dinyah aktifkan untuk mempertingkatkan keberkesanan vaksin ini. Polisakarida adalah kandungan gula kompleks yang merupakan sebahagian daripada kuman bakteria itu sendiri. Vaksin ini harus diberikan melalui suntikan ke dalam otot. Vaksin diberikan mengikut jadual yang telah ditetapkan oleh pengeluar vaksin tersebut.

Siapa yang patut menerima vaksin ini
Ibu bapa boleh memilih untuk memberi vaksin ini kepada bayi-bayi mereka yang sihat. Vaksin ini adalah disarankan untuk kanak-kanak yang mengalami daya tahan badan yang lemah termasuklah mereka yang telah menjalani pembedahan pembuangan limpa atas sebab-sebab tertentu contohnya seperti pesakit Talasemia (penyakit darah kronik).

Mencegah Pneumokokal dengan Shaklee
Sebagai ibu bapa, kita boleh mencegah pneumokokal dengan meningkatkan tahap imunisasi anak kita. Anak-anak yang sudah berusia satu tahun ke atas telah boleh mula diberikan supplemen-supplemen Shaklee seperti berikut:

  • MealShake 
  • Omega Guard
  • Chewable Vitamin C
  • Nutriferon
Pengambilan supplemen-supplemen ini perlulah mengikut kadar atau sukatan yang Shaklee Independent Distributor sarankan. Pengambilan supplemen-supplemen ini juga hanyalah sebagai langkah-langkah pencegahan dan untuk menambah sistem imun mereka dari peringkat awal lagi. Jadi apa yang perlu kita buat ialah jaga pemakanan mereka serta cegah awal penyakit-penyakit biasa atau berjangkit ini dari awal.


Untuk mendapatkan supplement-supplement terbaik untuk anak anda hubungi saya untuk dapatkan dengan harga terbaik dan konsultasi PERCUMA.


♥ Pesanan | Pertanyaan ♥ 
♥ Atira ♥ 
♥ Shaklee Independent Distributor [ ID No : 859157] ♥ 
♥ Contact No | WhatsApp :010-2310059 ♥ 
COD untuk area Nilai, Salak Tinggi,Putrajaya, Cyberjaya, Equine & Bangi

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...