Saya Atira merupakan Shaklee Independent Distributor di Nilai, Putrajaya & Cyberjaya. Penghantaran adalah ke Seluruh Malaysia. Kami Menyediakan Kehidupan Yang Lebih Sihat Untuk Semua Dan Kehidupan Yang Lebih Baik Untuk Sesiapa.

Tuesday, January 14, 2014

Tips Atasi Anak Memilih Makanan

**These Statement Have Not Been Evaluated by The Food and Drug Administration. These Product are Not Intended to Diagnose, Treat, Cure or Prevent Any Disease** 

Ibu mana yang tidak risau biler anak2 kita xnk makan atau memilih makanan. Namun masih terdapat jalan penyelesaian untuk ibu-ibu yang menghadapi masalah nie. Saya kongsikan bersama tips2 untuk ibu amalkan untuk membuka selera anak2. Tips ini saya perolehi daripada MayoClinic.com sebagai panduan ibu-ibu. 

Hormati selera anak anda 
Jika anak anda tidak lapar, jangan memaksa mereka makan ketika waktu makan. Begitu juga, jangan memaksa anak anda untuk makan makanan tertentu atau menghabiskan makanan. Ini kerana ia akan menambahkan tekanan  kepada anak apabila tiba waktu makan. Hidangkan makanan dalam bahagian-bahagian kecil untuk mengelakkan anak anda berasa tertekan dan berikan dia peluang untuk bebas memilih sama ada sudah cukup atau menambah lagi makanan. Paling penting jangan wujudkan tekanan di meja makan. Jika anak-anak tidak mahu makanan yang kita tawarkan minta mereka makan bahagian yang mereka suka atau setakat yang mereka mahu sahaja.

Disiplin dengan waktu makan
Hidangkan makanan dan snek pada masa yang sama setiap hari. Sediakan jus atau susu dengan makanan dan tawarkan air putih di antara waktu makan dan snek. Membiarkan anak anda untuk minum jus dan susu sahaja sepanjang hari mungkin akan mengurangkan selera makan anak-anak. Untuk disiplin memerlukan pengurusan masa yang baik. 

Bersabar apabila memperkenalkan makanan baru
Anak-anak kecil selalunya akan menyentuh atau mengambil bau pada makanan baru dan akan meletakkan sebahagian kecil ke dalam mulut mereka dan kemudian mengeluarkannya kembali. Anak anda mungkin memerlukan pendedahan berulang kali kepada makanan baru sebelum dia betul-betul menyukainya. Galakkan anak anda makan dengan bercakap mengenai warna, bentuk, aroma dan tekstur, tidak hanya ketika rasanya sedap sahaja. Hidangkan makanan yang baru bersama-sama dengan makanan kegemaran anak anda. Ini memang menguji kesabaran ibu untuk terus menyediakan makanan untuk anak-anak dan terus positif walaupun anak-anak makan sedikit sahaja.

Jadikan masa makan menarik
Hidangkan brokoli dan sayuran lain dengan sos kegemaran mereka. Potong makanan ke bentuk yang pelbagai dengan menggunakan pemotong cookies (bentuk bunga, beruang, ikan dll). Ibu-ibu juga boleh menghidangkan pelbagai jenis makanan dengan penuh warna-warni di pinggan mereka.
Libatkan mereka dalam penyediaan makanan
Apabila di kedai runcit contohnya minta anak anda untuk membantu anda memilih buah-buahan, sayur-sayuran dan makanan sihat yang lain. Jangan beli apa-apa yang anda tidak mahu anak anda makan. Di rumah, galakkan anak anda untuk membantu anda bilas sayur-sayuran, kacau adunan atau menghidangkan makanan.

Anda harus menjadi contoh teladan yang baik
Jika anda makan pelbagai makanan yang sihat, anak anda akan lebih cenderung untuk mengikutinya. Sebagai contoh sekiranya ibu atau ayah suka makan makanan ringan, jadi sudah pasti anak-anak pun akan suka makanan ringan.
Ibu mesti kreatif
Tambah brokoli yang dipotong atau lada hijau ke dalam sos spageti, taburkan dengan hirisan buah-buahan di dalam mangkuk bijirin atau campurkan lobak merah ke dalam sup.

Kurangkan gangguan
Matikan televisyen dan alat elektronik lain semasa makan. Ini akan membantu tumpuan anak anda semasa makan. Perlu diingat bahawa iklan televisyen juga boleh menggalakkan keinginan anak anda untuk makanan manis.

Jangan tawarkan manisan/pencuci mulut sebagai ganjaran
Dengan menawarkan pencuci mulut sebagai ganjaran akan menghantar mesej bahawa pencuci mulut adalah makanan yang terbaik dan hanya akan meningkatkan keinginan anak anda untuk gula-gula. 

Jangan jadi tukang masak ala-carte
Menyediakan hidangan yang berasingan untuk anak anda selepas dia menolak makan asal mungkin menggalakkan anak anda untuk memilih makanan. Galakkan anak anda untuk duduk dimeja ketika waktu makan yang ditetapkan walaupun dia tidak makan.Pastikan sentiasa hidangkan makanan yang sihat untuk anak anda sehingga mereka menjadi biasa dan akhirnya menyukainya. 
  
Bantu Anak Cerewet Makan
Menangani anak yang cerewet makan sangat mencabar kebolehan ibu bapa dalam menangani sikap cerewet anak anda ini. Anak-anak yang cerewet makan pada kebiasaannya hanya memilih makanan yang disukainya sahaja dan pilihan piramid makanannya terbatas.

Apabila pilihan piramid makanannya terhad atau dengan kata lainnya zat dan nutrisi dalam makanan sehariannya tidak lengkap, dikhuatiri kanak-kanak ini mudah menghadapi berat badan menurun atau tak seimbang dengan tumbesarannya dan mudah jatuh sakit seperti demam dan lain-lain. itulah perkara yang membimbangkan para ibu bapa.

Sebagai ibu bapa yang prihatin Shaklee juga menyediakan makanan tambahan bagi anak-anak kesayangan ibu bapa yang cerewet makan ini juga sebagai alternatif kepada lain-lain cara yang telah dicuba. Untuk anak-anak yang cerewet makan ini Shaklee menyediakan MealShake dan juga Omega Guard untuk membantu anak-anak mendapat zat dan nutrisi yang secukupnya di samping meningkatkan ketajaman pemikirannya.

Kebaikan MealShake
  • menyediakan vitamin dan mineral penting - nutrien asas untuk anak-anak yang sedang membesar dan remaja-remaja untuk terus sihat dan kuat.
  • Sumber terbaik serat pemakanan dan protein.
  • Sumber pekat kalsium
  • Hidangan yang ideal, rendah kolestrol, lemak dan sodium
  • Sarapan segera yang berkhasiat
  • Lazat, sarapan segera yang mampu dibeli
  • Kudapan menarik pada bila-bila masa
  • Menyediakan jumlah yang seimbang bagi setiap sembilan asid amino yang diperlukan oleh tubuh untuk tumbesaran dan perlindungan yang baik.
  • Mengandungi semua asid amino asli yang terdapat di dalam protein.
Kebaikan Omega Guard
  • Merupakan minyak ikan yang terbaik di dunia
  • Mengandungi satu rangkaian lengkap 7 asid lemak Omega-3 semulajadi iaitu EPA,DHA, ALA dan lain-lain.
  • EPA berfungsi menyihatkan jantung dan sendi
  • DHA penting untuk perkembangan dan fungsi-fungsi otak.
  • Omega Guard dihasilkan melalui satu proses penyulingan prorietari tiga molekul yang memekatkan asid lemak omega-3 yang bermanfaat dan semulajadi sementara menyingirkan bahan-bahan berbahaya seperti merkuri dan plumbum yang terdapat pada kebanyakkan jenis ikan.
♥ Pesanan | Pertanyaan ♥ 
♥ Atira ♥ 
♥ Shaklee Independent Distributor [ ID No : 859157] ♥ 
♥ Contact No | WhatsApp :010-2310059 ♥ 
COD untuk area Nilai, Salak Tinggi,Putrajaya, Cyberjaya, Equine & Bangi

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...