Saya Atira merupakan Shaklee Independent Distributor di Nilai, Putrajaya & Cyberjaya. Penghantaran adalah ke Seluruh Malaysia. Kami Menyediakan Kehidupan Yang Lebih Sihat Untuk Semua Dan Kehidupan Yang Lebih Baik Untuk Sesiapa.

Thursday, January 9, 2014

Ovarian Cyst dan GLA Complex

**These Statement Have Not Been Evaluated by The Food and Drug Administration. These Product are Not Intended to Diagnose, Treat, Cure or Prevent Any Disease** 


Apakah Cyst Ovari?
Cyst Ovari adalah setiap koleksi cecair yang dikelilingi oleh dinding yang sangat nipis di dalam ovari. Setiap folikel ovari yang lebih besar dari dua sentimeter disebut cyst ovari. Cyst ovari mungkin berukuran sekecil kacang peas atau lebih besar dari oren. Sesetengah cyst ovari menimbulkan masalah seperti pendarahan dan kesakitan. Pembedahan mungkin diperlukan untuk menghilangkan cyst ovari yang berukuran lebih besar dari 5cm diameter.

Ramai wanita menghidapi cyst ovari ini tetapi tidak ramai yang menyedarinya kerana tiada simptom atau tanda-tanda yang jelas. Tetapi cyst ovari menunjukkan masalah pada sistem peranakan dan antara punca masalah ketidaksuburan dan sukar hamil.

Terdapat beberapa jenis cyst ovari tetapi yang biasa kita dengar adalah:
  • Endometriosis - terjadi apabila tisu endometriosis melekat pada ovari dan memerangkap darah haid yang keluar setiap bulan. lama-kelamaan membentuk cyt pada ovari dan menyebabkan sakit ketika haid dan semasa seks.
  • Polycystic Ovaries (PCOS) - Terjadi apabila folikel yang sepatutnya melepaskan telur (sel ovum) gagal menjadi matang dan bertukar menjadi cyst. Lama kelamaan semakin banyak cyst terbentuk dan memenuhi ovari.
Cyst boleh dikesan dengan mudah melalui ultrasound tetapi selalunya dikesan secara tidak sengaja ketika pemeriksaan faraj atau servik. Rata-rata wanita yang mengidap cyst pada peringkat yang tidak serius, cyst tersebut boleh hilang dengan sendirinya. Namun bagi mereka yang menghidap endometriosis dan PCOS, ia mungkin punca anda tidak subur dan sukar hamil. Cyst juga boleh menjadi lebih serius hingga ke peringkat kanser ovari.

Bagaimana merawat Cyst Ovari?
  1. Doktor akan mengambil langkah'tunggu dan lihat' kerana kadangkala cyst akan mengecut dengan sendirinya.
  2. Jika membesar dan makin serius, cyst akan dibuang melalui pembedahan.
  3. Rawatan hormon untuk menyeimbangkan hormon dan mengelakkan pembentukan cyst.
Disamping meneruskan rawatan doktor, jika anda mencari alternatif untuk merawat cyst, GLA Complex adalah alternatif terbaik untuk anda.

Bagaimana GLA Complex membantu merawat Cyst?
GLA (gamma linolenic acid) adalah sejenis asid lemak Omega 6 yang diperlukan badan untuk membentuk prostaglandin iaitu sejenis bahan berupa hormon yang mengawal keradangan dan mengawal atur proses badan yang normal.

Jadi dengan menambahkan kuantiti prostaglandin dalam badan, ia dapat mengecutkan cyst dan mengawal imbangan hormon untuk mengelakkan pembentukan cyst baru sekaligus merawat masalah cyst anda.


Hubungi saya untuk mendapatkan produk dan konsultasi PERCUMA.

♥ Pesanan | Pertanyaan ♥ 
♥ Atira ♥ 
♥ Shaklee Independent Distributor [ ID No : 859157] ♥ 
♥ Contact No | WhatsApp :010-2310059 ♥ 
COD untuk area Nilai, Salak Tinggi,Putrajaya, Cyberjaya, Equine & Bangi

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...